Jak jsem potkal Festku, a to hned dvakrát!

15.07.2014 21:09

Máme rádi příběhy a příběh kluků, co postavili Festku, patří mezi ně. Kdo narazil na jejich stránky nebo si o nich přečetl v nějakém tištěném nebo virtuálním periodiku, zná jejich příběh. Příběh o dvou klucích, kteří si vysnili kolo, nikdo však nedokázal splnit jejich sen. Rozhodli se proto postavit si ho sami. Stalo se tak v dubnu roku 2010. Za tu dobu vybudovali značku sbírající obdiv a ocenění po celém světě.

Otevíráme bíle pomalované plechové dveře a vstupujeme do světa, kde se pomalu vytváří legenda. Prostor, který je showroomem, prodejnou, skladem a taky barem, ze kterého se díváte přímo do mistrovské dílny. O svém novém kole si můžete povykládat přes mail nebo konzultovat své představy u zákaznického pultu, bar však posunuje poradenství o kus dál, vytváří příjemnou atmosféru, základ pro proud myšlenek a nápadů.

Sedáme za bar a Michael Mourouček nám čepuje do sklenic vodu.

Co člověka přivede k tomu založit firmu na výrobu ručně stavěných kol?

Jsem bývalý profi cyklista se zkušenostmi s ježděním v zahraničních stájích. Jezdil jsem v Itálii a byl jsem zvyklý na určitou kvalitu kol. Když jsem v 26 s ježděním skončil a po čase hledal kolo, které by mi vyhovovalo, nenašel jsem.

Ocel, titan i karbon.

Začít podnikat v oblasti jakou je cyklistický obchod musí být obtížné. Trh je přeplněný jak výrobci, tak prodejci. Proč jste si mysleli, že se prosadíte?

V cyklistice se pohybuji řadu let a najít díru na trhu je dost obtížné, ne-li nemožné. Najít něco nového je spíš o náhodě. Pravdou je, že výrobců a různých překupníků nebo prodejců kol je všude spousta. My jsme však na začátku věděli, že chceme stavět kvalitní kola. Ty nejlepší. Mít tým postavený z těch nejlepších a stavět rámy a kola, která snesou srovnání se vším co se dnes dá koupit. Vím například jen o jedné firmě mimo nás, která umí na vysoké úrovni současně pracovat s ocelí, karbonem i titanem. Máme samostatné týmy pro každý materiál, ve kterých pracují odborníci a konstruktéři, pro které je jeden konkrétní materiál tím hlavním.

Nejlepší kola na světě?

Například při stavbě rámu z titanu používáme materiál, který se používá v leteckém průmyslu, v lékařství. Při výrobě jednoho titanového rámu bereme materiál od různých výrobců, z různých zemí, světadílů. Dáváme velký důraz na detail, v tomto případě na volbu materiálu. Je fajn, když pak vidíte, že se v dílně ukáže kluk, který přiletěl někde z daleka do Prahy. Přijde k nám do dílny jen proto, aby si podal ruku s člověkem, který pro něho postavil rám. To je něco výjimečného.

 

Takto u Festky vzniká design.

Na kolik by mě u vás přišlo kolo postavené na míru?

Tím, že vyrábíme kola ručně je určena i cenová kategorie, ve které se naše kola pohybují. Pokud si u nás objednáte kolo, musíte počítat s cenou začínající na 60 tisících. V této cenové kategorii se pohybují i kola sériových výrobců. Za tuto cenu si kolo značky Festka koupí člověk, který si o nás už něco načetl a jde po naší značce. Stavíme však i kola přesahující částku 100 tisíc. Zde už je konkurence menší.

Specializujete se na silniční a tzv. fixie kola. Kdybych si u vás objednal např. horské kolo?

Horské kolo vám rádi postavíme, ale bude pevné a z titanu nebo oceli. Byť na postavení celoodpruženého kolo v zásadě není nic náročného. Tato disciplína nás ale nebaví a výsledek by nám nepřinášel uspokojení. Možná se v budoucnu něco změní, ale teď je pro nás daleko větší výzvou postavit dobré MTB z titanu či ocele.

Kdo si už o Festce něco přečetl, ví o vašich úspěších v zámoří.

Máte asi na mysli výstavu ručně vyráběných kol NAHBS v severoamerickém městě Charlote. Byla to výzva a současně i zajímavá zkušenost postavit se borcům, kteří celý život zdokonaluí jeden typ kola a to je pak pořádně vymazlené.

Festka na výstavě NAHBS v severoamerickém Charlote.

A co naše veletrhy? Pamatuji si, že jsme na For Bikes mohli vidět váš model Motol.

V současné době o žádné zajímavé výstavě, která by byla na území ČR nevíme. Výstavy, na které jezdíme ven jsou přesně zacílené na diváky co je navštěvují. Organizátory zajímá naše zpětná vazba v podstatě se dá říci, že jsme s nimi v kontaktu min. půlroku předem a společně ladíme vše tak, aby byl spokojen divák, organizátor i my. V ČR nám napsali, že prezentace naší firmy je pro organizátora velké pražské výstavy zklamáním, a že o nás nemají zájem, což je určitě podmětná zpětná vazba. Tak proč se cpát někam, kde o vás nestojí? Zajímavé je, že nás stále spamují nabídkami výstavní plochy, na postavení stánku a dalších služeb. Ty zahraniční nám namísto toho zprostředkovávají kontakt z místním tiskem atd.

Co je cílem, snem, kam byste chtěl firmu dostat, resp., kde vidíte Festku třeba 5 let?

Máme pouze motivaci vytvořit něco, co má cenu. Když přemýšlíme o novém kole, těšíme se, jak to bude celý vývoj probíhat. Například naší novinkou je, že si začínáme sami dělat kompletní výplety, resp. tu podstatnou část, kterou jsou ráfky. Nemáme však žádný konkrétní cíl, co bude za 5 let. Máme pouze cestu, kterou bereme jako cíl. Dá se říct, že cílem Festky je samotná cesta (a to doslova).

Ruční výroba kol Festka.

Takže žádné plánování ve smyslu za 5 roků více kol, větší prostory, více zaměstnanců?

Jak jsem říkal, našim smyslem není produkovat více kol, ale stavět kvalitní kola. Dnes dokážeme postavit zhruba 300 kol za rok. Naše současná kapacita je na cca 500 kolech za rok. Pokud bychom tuto hranici překročili, znamenalo by investovat nemalé peníze do rozšíření firmy a s tím související zajištění odbytu. Je otázkou, zda by to byl ten správný směr.

Všiml jsem si však, že už máte zastoupení své značky např. v Japonsku, USA dokonce i v Hong Kongu.

Snažíme se budovat kvalitní zastoupení a zajistit zákazníkům možnost nakoupení našich výrobků přímo od prodejce. Zatím je to možné v USA, Hong Kongu, koncem léta se otevře velký Festka obchod v Singapuru a na podzim začneme fungovat dobře i v Japonsku či Portugalsku.

Děkujeme za Váš čas a přejeme vše nejlepší.

Zakladatelé a společná fotka Festka teamu.

Sedáme do auta a jedem domů, resp. do našeho skladu s koloběžkami, abychom tam připravili pár balíků k odeslání. Po cestě přemýšlím, jak je to fajn, když člověka živí něco, co ho baví. Parkujeme před našim domem, a protože jsme s mojí ženou sklerotici, u vchodových dveří zjišťujeme, že jsme asi nechali klíče od skladu v autě. Vracíme se pro ně. Míjí nás auto a v něm dva lidé. U jednoho z nich jsem zaznamenal pohled. Proč si nás tak prohlíží? Klíče od skladu naštěstí v autě byly. Pomalu se vracíme k našemu skladu. U vchodových dveřím potkáváme posádku, která nás před chvíli minula v projíždějícím autě. Má žena se s dvojicí s úsměvem zdraví a mě až po chvíli dochází, že ty dva jsem měl možnost před chvílí vidět v barové dílně Festka. Proti mně stojí člověk, kterého jsem viděl pohybovat se v dílně. Přede mnou stojí Jirka Brendl, který se u Festků specializuje na karbon. Vedle něho stojí jeho žena, která za ním do dílny přišla, když jsem zpovídal Michaela. Bydlí ve stejném domě jako my, jen o patro výš. Musím se v duchu smát, svět je malý.

Foto: Jan Krofta

Zpět

Fotogalerie: Jak jsem potkal Festku, a to hned dvakrát!

/album/fotogalerie-jak-jsem-potkal-festku-a-to-hned-dvakrat-/dilna-2-jpg1/ /album/fotogalerie-jak-jsem-potkal-festku-a-to-hned-dvakrat-/dilna-3-jpg1/ /album/fotogalerie-jak-jsem-potkal-festku-a-to-hned-dvakrat-/povrch1-jpg1/ /album/fotogalerie-jak-jsem-potkal-festku-a-to-hned-dvakrat-/povrch-jpg1/ /album/fotogalerie-jak-jsem-potkal-festku-a-to-hned-dvakrat-/nahbs-1-jpg1/ /album/fotogalerie-jak-jsem-potkal-festku-a-to-hned-dvakrat-/nahbs-jpg1/ /album/fotogalerie-jak-jsem-potkal-festku-a-to-hned-dvakrat-/dilna-1-jpg1/ /album/fotogalerie-jak-jsem-potkal-festku-a-to-hned-dvakrat-/festka-dilna-jpg1/ /album/fotogalerie-jak-jsem-potkal-festku-a-to-hned-dvakrat-/majitele-jpg1/ /album/fotogalerie-jak-jsem-potkal-festku-a-to-hned-dvakrat-/festka-team-jpg1/