Malé generační srovnání dvou K5

04.09.2015 10:50

K Bike, malé, velmi hranaté a velmi žádané koloběžky, specifické webové stránky s poslední aktualizací, o které snad ví jen sám Petr Vavruša, tvrdohlavý majitel koloběžkové firmy, a dlouhý pořadník zákazníků na tyto koloběžky. K Bike si celé roky zachová stejný design až člověka napadne otázka o vývoji. I když se to na první dobrou nezdá, K Bike své stroje neustále vylepšuje.

Na první pohled jsou obě K5 stejné.

Pro začínajícího koloběžkáře jsou to věci nepostřehnutelné. Možná snad jen skutečnost, že K5 dostala někdy před 5 lety přední 16“ kolo a světlo světa tak spatřil model K7. Drobnosti, které posouvají koloběžky K Bike dopředu, jsou malé, takřka nezaznamenatelné, které už tak výborné koloběžky dělají koloběžkami ještě lepší. Měli jsme štěstí. Dostal se nám do ruky stroj vyrobený (a to je jen náš odhad) zhruba před 10 lety. Postavili jsme ho vedle současné K5. Na první pohled jsou obě K5 stejné. Černý rám, 12“ hliníková kola, pláště Rubena Slick. Podíváme se při srovnávání na drobná konstrukční řešení jednotlivých částí koloběžky, která oba modely od sebe odlišují.

Začněme drobností, jakou je brzdový pivot. U starších modelů byly pivoty v podobě navařené kostky s čepem. U nových K Biků jsou už pivoty šroubovatelné, které kupodivu (a samozřejmě po odborné montáži) vydrží i tah pružin brzdových paken.

Přední a ..

 .. zadní stavba koloběžky K Bike K5 s detailem na brzdové čepy.

Koloběžkový rám, vyrobený z jeklu 40 x 25 mm, se v minulosti nesvařoval, ale ohýbal. Koloběžka na tomto rámu vypadá drsně. Jakoby rám říkal: „Podívej se. Vidíš tu deformaci na mém těle! Toto všechno jsem schopný vydržet.“ Prostě kus železa, které je koloběžkovým rámem a na nic víc si nehraje. Současné modely jsou v místě ohybu už svařované. Tažení zadního brzdového bovdenu na a ne vně rámu koloběžky. K rámu přichyceného pomocí elektrikářské pásky. Strohost sama.

Vpravo ohýbaný rám s venkovním tažením bowdenu, vlevo řešení, které se u K Biků používá dnes.

Málo viditelný, ale zásadní rozdíl najdete na náboji „made by K Bike“. Současná konstrukce náboje umožní utáhnut kolo do rámu (pomocí imbusového 8 mm šroubu) aniž byste stáhli ložiska a tím vyvolali efekt „3 krát se otočím a dost“. Původní konstrukce náboje tento efekt bezezbytku plnila.

Detail konstrukce původních a současných nábojů.

Typickým pro K Biky je zavlečení bowdenu přední brzdy. Původní vidlice tuto "kabajkovskou vychytávku" neměly.

Vpravo staré a vlevo současné řešení tažení bowdenu přední brzdy.

Původní hranaté chrániče paty dobře korespondují s hranatostí samotné koloběžky.

Věřte, že i přes svou jednoduchost se v občasném oblaku doutníkového kouře a vůně slivovice K Biky ve zlínských garážích neustále vyvíjejí.

IaP

Zpět

Fotogalerie: Malé generační srovnání dvou K5

/album/fotogalerie-male-generacni-srovnani-dvou-k5/dscn3172-jpg1/ /album/fotogalerie-male-generacni-srovnani-dvou-k5/kolobezka-kbike-02-jpg1/ /album/fotogalerie-male-generacni-srovnani-dvou-k5/kolobezka-kbike-01-jpg1/ /album/fotogalerie-male-generacni-srovnani-dvou-k5/kolobezka-kbike-06-jpg1/ /album/fotogalerie-male-generacni-srovnani-dvou-k5/kolobezka-kbike-03-jpg1/ /album/fotogalerie-male-generacni-srovnani-dvou-k5/kolobezka-kbike-05-jpg1/ /album/fotogalerie-male-generacni-srovnani-dvou-k5/dscn3169-jpg1/